כרגע באתר
9
6
6
,
2
מודעות
כניסה לאזור האישי

תהליך הערכת עובדים בארגון – כיצד זה מתבצע?

הערכת עובדים היא אמצעי רב חשיבות בארגונים אשר נועד לשמור על סטנדרטים גבוהים של מקצועיות בקרב העובדים. לשם כך יש צורך בתהליך מקצועי שיספק משוב בעל ערך לארגון.

10/07/2017

העובדים הם המשאב המשמעותי ביותר בכל ארגון מודרני, וברור מדוע

העובדים הם המשאב המשמעותי ביותר בכל ארגון מודרני, וברור מדוע
המשאב המשמעותי ביותר בכל ארגון וחברה מודרניים הוא כמובן העובדים – גם אם מדובר בארגונים שמבוססים על מוצר מוחשי כזה או אחר, בסופו של דבר הכוח המניע של הארגון הוא העובדים שבו, וכמנהלים עלינו לדעת להעריך בצורה מדויקת את העובדים שלנו, בכל דרג מהעובד הזוטר ביותר ועד המנהל הבכיר ביותר ואנו עצמנו. לשם כך קיימת שיטה מקצועית של הערכת עובדים, וחשוב להכיר את המרכיבים השונים שלה ואת התהליך עצמו.

הערכה מדויקת של העובדים היא מרכיב נחוץ בעבודה התקינה של כל ארגון

בכדי שהארגון שלנו יוכל להתפתח, בכדי שנוכל לעמוד בחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, ובכדי שנוכל לדעת שהאנשים הנכונים מקודמים והאנשים הנכונים נמצאים בעמדות הנכונות בארגון – עלינו לדעת כיצד לבצע הערכת עובדים על הצד הטוב ביותר. כך, אנחנו יכולים לפתח את הארגון שלנו מבחינה פרסונלית, לדעת לזהות מקרים בעייתיים מבחינה פרסונלית ולקבל החלטות שונות הנוגעות בכוח האדם שלנו בצורה הנכונה ביותר.

המדדים המרכזיים המשמשים עבור הערכת עובדים כיום

המדדים המרכזיים בהם משתמשים עבור הערכת עובדים מדויקת כיום הם מדדים תוצאתיים, מדדי התנהגות ומדדי תכונות. תכונות הן המרכיב הפחות משמעותי בהקשר זה, שכן קשה ליצור התאמה מלאה בין תפקיד לבין תכונות. התנהגות היא משמעותית ביותר, לא רק בהקשר התפקיד אותו האדם ממלא אלא גם בהקשר הארגון והסביבה הרחבים יותר. תוצאות הן כמובן המדד האובייקטיבי ביותר וניתן ביותר למדידה כמותית, וחשיבותן ברורה.

משובים הם חלק משמעותי ביותר בכל תהליך הערכה מדויק של עובדים

תהליך ההערכה עצמו מבוסס בחלקו הגדול על משובים, שעובדים בגישה משובי 360. הכוונה לכך היא לקבל הערכת עובדים מדויקת באמצעות משוב שסובב את כל הגורמים הרלוונטיים לאותו העובד – משוב אישי של העובד על עצמו, משוב חיצוני של איש מקצוע מנותק מהארגון, משוב מצד הממונה על העובד, משוב מצד העמיתים שלו ומשוב מצד הכפופים לאותו עובד. כך, ניתן ליצור הטיה מינימלית של התוצאות של אותו המשוב.

גישה השוואתית היא גישה נחוצה והכרחית בתהליכי הערכה של העובדים בארגון

מבחינת גישות להערכת עובדים, ישנה גישה המבוססת על ערכים מוחלטים, שרלוונטיים לכל עובד מול עצמו, וישנה גישה השוואתית בה העובד מדורג לעומת העמיתים שלו ולעומת עובדים אחרים. גישה יחסית והשוואתית זו היא קריטית בארגון, בדירוג קבוצתי בו העובד מחולק לקבוצות איכות יחסיות, בדירוג אישי בו העובדים ממוקמים מהטוב לגרוע, ובהשוואה בינארית בה משווים בכל פעם בין שני עובדים כך שניתן להגיע לתוצאות מדויקות ביותר.

הערכה מבוססת יעדים מהווה כלי איכותי מבחינה משימתית וארגונית כוללת

עוד כלי רב עוצמה בתחום הערכת העובדים הוא הערכה המבוססת על יעדים. בשיטה זו לוקחים יעדים של הארגון וממירים אותם ליעדים אישיים עבור עובדים שונים, וכך ניתן להעריך עובד באמצעות העמידה שלו ביעדים השונים, שנבחרו להיות רלוונטיים עבור התפקיד שהוא ממלא. זוהי גישה איכותית מאוד מבחינה משימתית עבור הארגון, תוך שהיא משמשת כלי עוצמתי להערכת עובדים.

הערכה מדויקת של העובדים צריכה להתבצע באמצעות אנשי מקצוע בתחום

הערכת עובדים מדויקת ומקצועית מאפשרת לנו לקדם את הארגון שלנו מבחינה כוללת ומבחינה פרסונלית, וחשוב מאוד שהתהליך הזה יתבצע על ידי מקצוענים בתחום, שיודעים להפריד בין העיקר לתפל ולתת לנו את תמונת המצב האובייקטיבית ביותר בנוגע לארגון שלנו.
פעולות נוספות :
שיתוף בפייסבוק
הדפס כתבה
שלח כתבה לחבר
הוסף למועדפים